Start Rok szkolny 2015/2016 Mądra szkoła czyta dzieciom
Mądra szkoła czyta dzieciom

W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii pod hasłem:

„MĄDRA SZKOŁA CZYTA DZIECIOM”

Jej celem jest zachęcenie dyrekcji szkół i nauczycieli do wprowadzenia codziennego czytania uczniom dla przyjemności do programu zajęć.

 

Badania przeprowadzone przez Fundację potwierdzają, że codzienne czytanie dzieciom w szkole wpływa znacząco na poprawę ich umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych oraz podnosi poziom czytelnictwa wśród uczniów. Fundacja wystąpiła do Ministerstwa Edukacji Narodowej o włączenie codziennego czytania uczniom do programów wszystkich szkół i przedszkoli.

Jest to szczególnie ważne wobec spadku umiejętności językowych dzieci i młodzieży oraz spadku czytelnictwa. Unia Europejska podjęła już walkę z analfabetyzmem – 74 mln jej obywateli ma problemy ze zrozumieniem języka i czytaniem - gdyż niskie kompetencje językowe obniżają jakość życia i hamują rozwój.

Czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie czytelnika – człowieka, który stale poszerza swą wiedzę i buduje mądrość, ma bowiem do czynienia z dorobkiem największych umysłów z różnych dziedzin i epok. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, lepsze relacje z ludźmi, a nawet na dłuższe życie.

Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im.

W KAMPANII BIORĄ UDZIAŁ 4 KLASY Z NASZEJ SZKOŁY- Kl. III SP ,klasy :IV, V, VI

Podczas trwania roku szkolnego przeprowadzimy szereg działań poszerzających kompetencje czytania, będziemy uczestniczyli w szeregu uroczystościach .


WSKAZÓWKI

1. 20 minut dziennie. Codziennie!

Należy wprowadzić na stałe codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli przez co najmniej 20 minut dziennie, najlepiej o stałej porze.

2. Kącik czytelniczy

Warto urządzić w klasie specjalny kącik do czytania, w którym pojawi się regał z książkami dostępnymi dzieciom w czasie pobytu w szkole. Książki w młodszych klasach powinny być ustawione okładkami do czytelnika, by przyciągały uwagę dzieci i zachęcały do korzystania z nich. Nie zabraniajmy dzieciom samodzielnego sięgania po książki, ale zadbajmy w przypadku młodszych uczniów, by były to książki odporne na dziecięce zabawy.

3. Czas czytania dostosujmy do możliwości koncentracji dzieci.

Dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń z czytaniem, mogą mieć kłopot ze skupieniem uwagi dłużej niż przez kilka minut. Niektóre wcale początkowo nie będą umiały słuchać. Nie zniechęcajmy się! To normalny etap wychowania do czytania, trwający nawet kilka miesięcy, zanim dzieci przyzwyczają się do czytania i będą na nie z radością czekać.

4. Nie zmuszajmy dzieci do nieruchomego siedzenia w miejscu.

Dzieciom, które mają potrzebę ruchu, można pozwolić na chodzenie lub na cichą zabawę - w tym czasie też będą słuchały. Przecież języka nie uczymy się tylko na siedząco! Pamiętajmy, że czytanie ma być dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem i udręką.

5. Czytaniu powinny towarzyszyć zajęcia inspirowane lekturą

– rozmowy i zabawy językowe, zabawy ruchowe i muzyczne, zajęcia plastyczne, przygotowywanie przedstawień i dekoracji do nich itp.

6. Zapraszajmy do czytania gości

- rodziców, dziadków, harcerzy, seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów itd., aby czytali dzieciom, opowiadali o swoich pasjach i pracy. Podniesie to rangę czytania, wprowadzi element dodatkowej atrakcji, poszerzy wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, zachęci rodziców do czytania w domach i przekaże sygnał społeczeństwu, że czytanie dzieciom jest ważne.

7. Zapraszajmy na spotkania czytelnicze osoby niepełnosprawne

– np. niewidome, na wózku inwalidzkim. Dzieci wcześniej powinny się dowiedzieć trochę o rodzaju choroby lub niepełnosprawności gościa i na przykład wspólnie przedyskutować i przygotować dla niego wszelkie ułatwienia w dojeździe do sali i podczas spotkania. (Warto zrobić rekonesans po budynku, rozważyć, przeszkody architektoniczne. W jednej z placówek dzieci wykonały wspólnie drewniany podjazd – dostały deski, gwoździe, młotki, gogle na oczy i pod wodzą fachowego stolarza przygotowały to urządzenie). Spotkania takie poszerzą wiedzę dzieci i ich otwartość na innych ludzi, oswoją je z odmiennością i nauczą szacunku wobec osób niepełnosprawnych, rozwiną ich wrażliwość ludzką i moralną.

8. Zapraszajmy gości z zagranicy, którzy mówią po polsku lub mogą przyjść z tłumaczem.

(np. osoby mieszkające w Państwa okolicy, goście z Ambasady). Jeśli to możliwe – niech przyjdą w swym stroju narodowym i przyniosą charakterystyczne dla ich kraju rekwizyty – tkaniny, instrumenty, ozdoby. Niech przeczytają lub opowiedzą baśnie swego narodu, a potem opowiedzą dzieciom o życiu w swej dalekiej ojczyźnie.

9. Podejmijmy współpracę z pobliską biblioteką

...i zabierajmy dzieci np. raz w miesiącu do biblioteki, gdzie panie bibliotekarki pokażą dzieciom i poczytają nowości oraz nauczą korzystania z zasobów bibliotecznych.

10. Zabierajmy dzieci na wyprawy do księgarni, hurtowni książek, redakcji gazet, do muzeów, na wystawy sztuki i wystawy techniki

– wychowanie dziecka na sprawnego czytelnika wymaga budowania jego wiedzy ogólnej, rozbudzenia ciekawości i potrzeby poszerzania wiedzy o świecie.

Do fundacyjnego programu „Czytające szkoły” przystąpiło już ponad 2720 szkół.

Dołączamy do nich, bo „Mądra szkoła czyta dzieciom”

Justyna Makar- Sobczyk

 


POLUB NAS :-)



Zapraszamy do używania e-podręczników

  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 8 gości 

Dzisiaj jest: Piątek
19 Kwietnia 2024
Imieniny obchodzą
Adolf, Adolfa, Adolfina, Alf, Cieszyrad,
Czesław, Czech, Czechasz, Czechoń,
Leon, Leontyna, Pafnucy, Tymon, Werner,
Włodzimierz

Do końca roku zostało 257 dni.
Zodiak: Baran