Start Wewnątrzszkolne ocenianie Przyroda
Przyroda

 

PRZYRODA PZO

 

Cele PZO:

  • dostarczenie informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności uczniowi, jego rodzicom oraz nauczycielowi, poprzez ocenę wiadomości i umiejętności ucznia
  • wykrywanie braków w wiedzy i umiejętnościach oraz pokazywanie sposobów ich likwidacji
  • motywowanie ucznia do systematycznej pracy

Do zadań nauczyciela należy bieżące, śródroczne, końcoworoczne ocenianie i klasyfikowanie uczniów według skali przyjętej w szkole jak również warunki poprawiania oceny. Dla ucznia ocena powinna pełnić rolę wspierającą i motywującą.

Przedmiotem oceny są: wiadomości i umiejętności przedmiotowe oraz  ponadprzedmiotowe, postawy i wartości kształtowane w procesie dydaktycznym.

OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW NA LEKCJACH RZYRODY W SZKOLE PODSTAWOWEJ

  1. Ocena ucznia powinna być oceną wspierającą w osiąganiu celów, motywującą ucznia do dalszej pracy i diagnozującą jego osiągnięcia.

           Ocenianiu podlegają:

  • testy/ sprawdziany po każdym dziale materiału;
  • obserwacja pracy uczniów na lekcji
  • odpytywanie ustne
  • dodatkowe prace (np. prezentacje, udział w projekcie, pomysłowe doświadczenia)
  • krótkie prace pisemne (kartkówki, prace domowe);
  • udział w konkursach przedmiotowych
  1. OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW Z PRZYRODY

Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń, który:

  • rozpoznaje i nazywa podstawowe zjawiska przyrody;
  • posługuje się podstawowymi pojęciami przyrodniczymi
  • posiada przejawiający się w życiu codziennym pozytywny stosunek do środowiska przyrodniczego;

Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń, który:

  • zna podstawowe pojęcia przyrodnicze;
  • rozpoznaje i ocenia postawy wobec środowiska przyrodniczego;
  • posługuje się mapą, jako źródłem wiedzy przyrodniczej;
  • obserwuje pośrednio i bezpośrednio procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym;

Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:

  • właściwie wykorzystuje przyrządy do obserwacji i pomiarów elementów przyrody;
  • korzysta z różnych źródeł informacji takich jak: telewizja, Internet, czasopisma przyrodnicze, popularnonaukowe i inne;
  • dostrzega wpływ przyrody na życie i gospodarkę człowieka;
  • proponuje działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego;
  • ocenia relacje między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym;
  • dokonuje porównań zjawisk i elementów przyrody posługując się terminologią przyrodniczą;

Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który:

  • projektuje doświadczenia i prezentuje je;
  • dostrzega i ocenia związki w przebiegu zjawisk przyrodniczych i działalności człowieka;
  • przewiduje następstwa i skutki działalności człowieka oraz przebieg procesów w przyrodzie;
  • wyjaśnia je, rozwiązuje problemy;

Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który:

  • wykracza swoją wiedzą poza podstawy programowe;
  • selekcjonuje wiedzę, interpretuje zjawiska, tworzy hipotezy;
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, konkursach przedmiotowych, akcjach obejmujących przyrodę i pokrewne dziedziny;
FORMY I METODY OCENIANIA
  • Sprawdziany w formie testowej przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu.
  • Prace pisemne takie jak testy sprawdzające, są udostępniane do wglądu uczniom
    i rodzicom w celu zapoznania się z uwagami sprawdzającego.
  • Nauczyciel zapowiada sprawdziany co najmniej tydzień wcześniej, a oddaje je poprawione w ciągu najpóźniej dwóch tygodni.
  • Można zgłosić chęć poprawy sprawdzianu w terminie nie dłuższym niż tydzień po oddaniu pracy przez nauczyciela.
  • Kartkówki nie podlegają poprawie
  • Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną może ją poprawiać (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie ustalonym z nauczycielem.
  • Uczeń, który wcześniej uzyskał ze sprawdzianu 2 lub 3, może w trakcie pisania sprawdzianu poprawkowego zrezygnować z oddania pracy. Jeśli go odda to każda ocena uzyskana z poprawy jest wpisywana do dziennika.
  • Oceny ze sprawdzianów mają najistotniejszy wpływ na ocenę półroczną i roczną.
  • W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym lub kartkówce ma on obowiązek napisania ich w najbliższy terminie.
  • Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadającą poszczególnym ocenom:

100% punktów i punkty dodatkowe – celujący

100% – 91% – bardzo dobry

90% – 75% – dobry

74% – 51% – dostateczny

50% – 31% – dopuszczający

30% – 0% – niedostateczny

Dwa razy w semestrze (dla 2 godzin przyrody w tygodniu) uczeń możne zgłosić, że nie jest przygotowany do zajęć (z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek)

  • Dodatkowe umowne oznaczenia:

„--” – uczeń nie jest przygotowany do lekcji

                  „uzbieranie” trzech  minusów skutkuje otrzymaniem oceny 1

  • Ocenie podlega także aktywność na lekcjach i prace domowe
  • Ocenę z bieżących tematów ( do 2-3 lekcji wstecz) uzyskuje uczeń z krótkich kartkówek i odpowiedzi ustnych.
  • Można również uzyskać ocenę z dodatkowych zadań i prac długoterminowych (np. projektu edukacyjnego) przydzielanych przez nauczyciela oraz wyższą ocenę semestralną z tytułu bardzo dobrych wyników  na konkursie przedmiotowym
  • Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego
  • Ocena jest jawna
  • Oceny na koniec semestru nie są średnią ocen cząstkowych.
  • Uczeń mający kłopoty w nauce może zgłosić się do nauczyciela z prośbą o dodatkową pomoc. Jej forma ustalana jest na bieżąco, wspólnie z uczniem. Mogą to być:
    • dodatkowe konsultacje (po uzgodnieniu z nauczycielem)
    • prace ułatwiające i przybliżające zrozumienie problemu
    • pomoc koleżeńska
    • ścisła współpraca z rodzicami
    • skierowanie ucznia do poradni pedagogiczno-psychologicznej

       Przy ocenianiu uwzględnia się zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Są one załączone do wymagań edukacyjnych  z przyrody.

  Zasady wystawiania ocen śródrocznych i  końcoworocznych oraz warunki ich poprawy są zawarte w szkolnym WSO.

  Stosowane na zajęciach z przyrody środki dydaktyczne, niezbędne w osiąganiu celów kształcenia to podręczniki, zeszyty ćwiczeń, atlasy, mapy, filmy, książki o tematyce przyrodniczej, klucze do oznaczania roślin i zwierząt, plansze programy komputerowe, przyrządy pomiarowe, modele, sprzęt laboratoryjny, odczynniki  i pozostałe wyposażenie pracowni przyrodniczej.

 


POLUB NAS :-)



Zapraszamy do używania e-podręczników

  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości 

Dzisiaj jest: Czwartek
29 Lutego 2024
Imieniny obchodzą
Dobronieg, Roman
Do końca roku zostało 307 dni.
Zodiak: Ryba